Työpaikoille on pesiytynyt tapa tulos- tai kehityskeskustella. Keskusteluntarvetta löytyy jokaisella työpaikalla, jokaisella työntekijällä. Edellä mainittujen keskustelujen tarkoitus on summata määräajoin tehtyä ja tekemätöntä, josta sitten voidaan karsia tai asettaa uusia tavoitteita. Jaksaminen on yksi tarkasteltava seikka.

Keskustelulta on lupa odottaa myös esimiehen osaamista. Aina sitä ei ole, johtuen siitä ettei keskustelujen käymiseen ole valmennettu kumpaakaan osapuolta. Lukunsa on sitten hiostamisen ja painostuksen keinoin perustellut juttutuokiot, jotka turhauttavat molempia osapuolia. Ylempää organisaatiosta annetut ukaasit vaikuttavat.

Kehityskeskustelujen keskeinen tavoite lienee motivaation ylläpito, yksilön työtyytyväisyyden ja vaikuttamisen lisäämisen mahdollistaminen. Taitava esimies osaa arvostaa pientenkin työyhteisöön kuuluvien tehtäväsuoritusten merkitystä ja tärkeyttä yli- tai alikorostamatta asiaa. Arkipäivässä keskustelua käydään päivittäin. Ainakin pitäisi.