Pohjoismaiseksi pankiksi muuttunut rahalaitos, joka mahdollisti asunnon oston runsas vuosi sitten, muisti kirjeellä. Sen sisältö yllätti ja palautti mieleen kertomuksia 90-luvun pankkikriisin ajoilta. Pankkikriisiä edelsi suoramarkkinoinnin keinoin aikaan saatu lainanottobuumi. Surullisin seurauksin.

Eilinen saamani kirje sisälsi tarjouksen, jossa vedottiin mahdollisiin 2000 euron kulutustarpeisiini. Saatteeksi oli liitetty laskelma, josta ilmeni mihin tarjous perustui.

Hei haloo! Ymmärrän kyllä paremmin kuin hyvin mainonnan koukut, niitä itsekin rakennelleena. Tosiasia kuitenkin on, ettei ikuinen ja loputon velkavankeus ole asiakkaan tahto. Edulliselta vaikuttava laskelma kerryttää jo heti aluksi useilla kympeillä pankin kassaa.