Erilaisiin palveluammatteihin siirtyy jatkuvasti pikakoulutuksella pätevyyden saaneita. Palvelualalla toimivana ja vuosia toimineena, myös opetustehtävissä, hämmästelen jatkuvasti sitä teennäistä ja keinotekoista tapaa, jolla "palvelupätevyys" saavutetaan. Oppilaitoksissa leikitään asiakaspalvelutilanteita.

Hyvinkääläinen osuusliike toimi aikoinaan korkeakoulunani. Rantalan Heimo kertoi jokaiselle lihakauppaan harjoittelijaksi tulevalle perusasiat (henkilökohtainen pukeutuminen, hygienia ja työtehtävät kulloisessakin vuorossa). Esimies oli työnjohtaja, joka veti myymälää. Hän oli auktoriteetti ja aina paikalla, läsnä muiden mukana.

Katsekontakti, hymy, asiakkaan huomioiminen ja palvelun loppuun saattaminen.

Nykyisin kassa on ainoa henkilö, johon päivittäisillä kaupassa käynneillä törmää. Valitettavasti usein myös heikoin lenkki ketjussa, jolla ei ole harmainta aavistusta tuotteiden ominaisuuksista tai mitä ne maksavat, kone kun laskee kaiken. Päässälaskutaito on taivaantuulissa.