VR on pestannut Taloustutkimuksen tutkimaan asiakastyytyväisyyttä junamatkoilla. Hyvä niin.

Kysymyspatteri mahtuu kaksipuoliselle A4:lle ja on osin tarkoitushakuinen. Vaihtoehtojen puuttuessa kysymyksiin vastaamalla joutuu vastaamaan etukäteen arvaten, suoriutuuko junamatka päätepisteeseen aikataulussaan.

Kysymysten asettelu on tehty niin, ettei epäkohtiin pysty vastamaan. Matkustajille, joille juna on ainoa vaihtoehto, ei liene mahdollista kuin vastata että on tyytyväinen mahdollisuuteen matkustaa kohteesta toiseen. Tutkimus on rajattu yhtä matkaa koskevaksi ja siinä tiedustellaan lähiliikenteen kannalta turhia asioita, kuten tyytyväisyyttä rahastajan palveluun (jota saa vain yhdessä vaunussa = rungon puolikkaassa). Kuukausikortilla matkustaville on yksi ja sama, toimiiko lippuautomaatti vai ei, joten palvelut heidän osaltaan ovat minimissään.

Postitiivista on, että asioita tutkitaan. Tulokset tuon kysymysten asettelun perusteella tulevat olemaan melko myönteiset vaikka viime aikojen töpeksinnät ovat olleet käsittämättömät. Kuulutusten puuttumista seliteltiin päivän lehdessä automaattisen kuulutuspalvelun tukkeutumisena. VR on unohtanut, että pitää aina olla varautunut kriisitiedottamiseen. Säästäminen on nyt väärissä asioissa. Asiakastyytyväisyyttä ei voi loputtomiin koetella sillä matkustajakato saattaa piankin kohdata.