Keskustelin eilen lyhyesti parturini kanssa ihmisten käyttäytymisestä. Hämmästelimme hamstraamista, josta on uutisoitu viime päivinä.

Asiakaspalvelussa tai siihen liittyvissä tehtävissä vuosikymmenet toimineena on tullut todenneeksi, niin asiakkaiden kuin kolleegoidenkin, persouden kaikkeen ilmaiseksi tai alennuksin saatavaan. Muutaman kympin alennus saa ihmiset jonottamaan tuntikausia liikkeiden ulkopuolella (Expert-Hyvinkää, Gigantti-Riihimäki) ja hamuamaan aamupalan verran kauppojen maistiaisista, laskematta kustannuksia käytetylle ajalle tai kustannuksille, jotka aiheutuvat siirtymisestä ko. kohteeseen. Tätä ihmisen ominaisuutta kauppiaat toki osaavat käyttää hyväksi.

Koomisin kommentti oli eräässä paikallisessa ruokakaupassa, jossa hintatietoinen nainen hylkäsi tomaattien ostamisen 30 centin kilohintaeron vuoksi ja oli valmis ajamaan autollaan kilometrien päässä olevaan markettiin.

Ahneus johtaa usein myös väärinkäytöksiin, otetaan tilaisuudesta vaarin, välittämättä mahdollisesta kiinni jäämisestä. Erään kansanedustajan ulkomaan matkat nousivat eilen iltalehden aukeaman kokoiseksi uutiseksi. Uutisessa epäillään edustajan käyttävän härskisti hyväksi työnantajaa ja työehdoissa olevia porsaanreikiä valvonnan puuttuessa.